Nedenfor kan du lese om hvordan en bryllupsdag kan forløpe på Munthegaarden.
Vielse
Etter vielsen begir gjestene seg til Munthegaarden. Vi tar imot gjestene og anviser parkering og sørger for at alle finner seg godt til rette.
Mens brudeparet er opptatt med fotografering, trakteres gjestene med forskjellig fingermat og drikke. Det er en lang dag for gjestene, så gjestene setter stor pris på litt velkomstmat. Underholdning passer fint mens gjestene venter på brudeparet.
Mottagelse i paviljongen for aperitif og fingermat
Vi har sittegrupper utendørs både i sol og skygge, og vi har en stor paviljong som rommer rundt 75 personer for mottagelse. Den er bygget med inspirasjon fra de gamle Munthepaviljongene på gården. Den er innglasset, har varmelamper og peis, så her finnes både skygge og varme. Selv om det regner har gjestene det lunt og tørt, samtidig som man har følelsen av å være ute i sommerkvelden. Våre sittegrupper har både pledd og stolputer.
Brudeparets ankomst
Når brudeparet ankommer fra fotografen og svinger opp den 200 meter lange aleen, ringer vi med stabbursklokka. Til lyden av klokkeklang ankommer brudeparet, gjestene samler seg for å ta imot de nygifte. Glassene fylles med bobler og bryllupsfesten starter nå med hovedpersonene på plass.
Selskapslokalet
Vårt selskapslokale er den gamle låven fra 1850 hvor Margrethe Munthe hentet inspirasjon til sangen ”På låven sitter nissen med sin julegrøt.” Her er original stor takhøyde med håndsmidde lysekroner inspirert av den gamle julesangen. Låvetrappa pyntes med årstidens planter, og vi setter flagg på paviljongen. Salen på låven har hvite vegger med brune bjelker og har en lun og innbydende atmosfære. Gjestene våre sier at de senker skuldrene når de har satt seg til bords, og mener at det må være tømmerbjelkene som gjør det. Ikke vet vi, men vi vet at gjestene våre trives her i den gamle låven. Nøytrale farger gjør det enkelt å dekorere bryllupsbordet.
Antall personer
De aller fleste av våre bryllup har et gjesteantall på mellom 50 og 72 personer.Dere kan være færre enn 50 , men helst ikke fler enn 78 til bords.
Østerdalsstoler – stoltrekk med eller uten sløyfer og lyslenker – flere valgmuligheter.
T-bord, langbord, småbord, U-bord med langbord – det er flere muligheter utifra gjestantallet.
Borddekking
Vi bruker alltid hvite nystrøkne stoffduker og stoffservietter. I tillegg har vi grå lin underduker som rekker til gulvet. Hvitt porselen, sølvfarget bestikk og elegante vinglass setter en nøytral ramme rundt oppdekking og dekorasjoner.
Vi har sølvfargede 5 armede kandelabre, kubbelysestaker i sølvfarge, samt flere typer glass lysestaker. Alt er er veldig dekorativt på bordet. Vi bruker hvite kubbelys på vegglysestakene.
Ettersom fargene i lokalet består av brune bjelker, grå innslag på duker og dekketøy, samt sort og hvitt, står dere fritt med farger i borddekorasjoner. På gulvet er det en mørkerød løper.
Til bords
Når det er klart for bordsetting, ringer vi med stabbursklokka og signaliserer en gammel skikk om at nå er det mat. Gjestene går opp den store låvetrappa og finner plassene sine mens vi forbereder brudeparets ankomst til middagen.
Blomsterdekorasjoner innendørs
Dette besørges av brudeparet sammen med bordkort og bordplan.. Dere står fritt i forhold til hvem dere velger som blomsterleverandør. Flere av blomsterbutikkene i Elverum kjenner våre lokaler og kjører ut og dekorerer lokalet og eventuelt kirken slik dere ønsker. Her får dere laget bryllupsblomstene utifra ønske og budsjett.
3–4 retters meny
Vi kan tilby flere menyer til forrett,hovedrett og dessert. Våre tilrettelagte menyer er myntet på barn, lactose og glutenintolerante samt vegetar og veganer.
Til forrett – fisk eller kjøtt,vegetar og vegan.
Til hovedrett kan dere velge mellom:
Hjort, and, kalv eller oksefilét med forskjellige tilbehør av grønnsaker.
Poteter: Saltbakte, potetpurè, fløtestuede og hvitløkspoteter.
Av desserter kan vi tilby iskrem, sjokoladedesserter, panna cotta, frukt ,crème brûlée. m.m.
Grillmeny og koldtbord
Vi kan også tilby forskjellige typer koldtbord, samt grillbuffet med og uten småretter, I utgangspunktet vil vi anbefale at dere får servert maten ved bordet slik at dere kan sitte rolig og slappe av, nyte taler og hverandre denne dagen.
På bordet står karafler med isvann gjennom hele måltidet. Vi etterfyller både karafler og glass og passer på at alle gjester har det de trenger til enhver tid.
Servitører
Servitører etter antall gjester og meny. Vi synes det er viktig at alle skal få varm mat i løpet av kort tid.
Pausen mellom middag og kaffe
Etter middag er det godt med en benstrekk og her er det ofte en pause på 1 time hvor gjestene beskuer gavebordet og mingler. Vi serverer forfriskninger i pausen.
Bryllupskaken
Så er det tid for bryllupskake, enten innendørs, utendørs eller i paviljongen. Dere kan medbringe egne kaker som vi kjøler.
Bryllupsvals
Etter kaffe er det tid for bryllupsvals. Baren åpner og bryllupsfesten går inn i en ny fase. Vi kan tilby enkle drinker, vin og øl fra betjent bar.
Nattmat
De fleste takker ja til et lite nattmåltid før selskapet avsluttes. Vi serverer wienerpølser med tilbehør, eller medisterkaker i lomper sammen med avtalt drikke før gjestene takker for seg. Spekemat mot pristillegg.
Toastmaster
Vi har utarbeidet en toastmastermal for de som ønsker tips og hjelp til å fylle rollen til dette. Vi hjelper toastmaster med å sette opp en tidsplan ut fra erfaringer og sammen med toastmasteren sørger vi for at middagen, talene og andre ting forløper knirkefritt. Denne dagen skal brudeparet kun nyte dagen, hverandre og gjestene, mens vi tar oss av alt annet. Vi tilbyr derfor planleggingsmøte med brudeparet og eventuelt toastmaster for å spikre dagen, slik at dere føler dere trygge. Vi vet at drømmebryllupet krever mye planlegging, og vi ønsker selvfølgelig at brudeparet skal være kjempefornøyd med bryllupsfesten. Så forteller de også at det ble bedre enn de så for seg, og det fryder oss som vertskap og arrangør.
Vi har kontakter innen både dansemusikk, underholdning og transport m.v., og når dere har booket oss, sender vi dere all den informasjonen dere trenger til festen.
Overnatting
Vi har dessverre ikke overnatting på gården i dag, men har flere tips for overnatting.
Lerret og prosjektor
Vi har trådløst AV-utstyr samt musikk-/lydanlegg . Det er ikke Wi-Fi i lokalet.
Parkering m.m.
Biler blir henvist til parkering nede på jordet slik at gårdsplassen er fri for biler denne dagen. Biler kan stå parkert til dagen etter.
Betingelser
Bryllupshelgen disponerer dere lokalene fra torsdag kl 1500-1900. Fredag disponerer dere lokalet fra kl 13.00–17.00. Utenom disse tider holder vi stengt fram til lokalet åpner lørdag kl 14.00. Levering av kaker på lørdag kan tas med da gjestene ankommer, alternativt må dette avtales spesielt slik at noen er tilstede og tar imot.
Priser
Prisene varierer noe med meny,antall gjester og drikke. I utgangspunktet har vi utarbeidet en totalpris for hele selskapet, slik at dere ikke får noen overraskelser. Ved reservasjon betales et bookinggebyr som trekkes ifra etter avholdt selskap. Det resterende faktureres i etterkant.
Hva må dere selv ordne i forbindelse med bryllupsfest her hos oss:
Kaker, blomster til bordet, bordkort og bordkart. Resten tar vi oss av.
Mange brudepar har ideer om spesielle ting til bryllupsfeiringen, og vi bidrar mer enn gjerne slik at dagen blir akkurat slik dere ønsker.
Velkommen til bryllupsfeiring!